Integrating Technology in Social Science Research: Emerging Trends and Ethical Considerations

Authors

  • Milosz Wawrzyniec Romaniuk The Maria Grzegorzewska University https://orcid.org/0000-0002-1009-8940
  • Jan Gierzyński The Maria Grzegorzewska University
  • Magdalena Pietrzak The Maria Grzegorzewska University
  • Julia Zbróg The Maria Grzegorzewska University

Abstract

The paper is a result of a complementary advanced publication workshop accompanying the curriculum course exercises for PhD students, on the role of ICT in the research work of a scientist. This article examines the impact of digital technologies on social research, focusing on social media, open science, and generative artificial intelligence (GenAI). It discusses the benefits and challenges of recruiting research participants through social media, open science practices, and the application of GenAI in academic research. It also presents ethical and methodological aspects of these technologies, emphasizing the need to update ethical guidelines. The article concludes with recommendations for the integration of digital technologies in research, with an emphasis on developing technological competences and maintaining scientific standards.

Author Biography

Milosz Wawrzyniec Romaniuk, The Maria Grzegorzewska University

  • Doktor pedagogiki, magister politologii, licencjat pedagogiki specjalnej. Pasjonat żeglarstwa, kapitan jachtowy i instruktor. Naukowo zajmuje się wychowaniem morskim, pływa na jachtach i żaglowcach, pełni funkcje oficerskie, jest nauczycielem i wychowawcą w trakcie Szkół pod Żaglami. Zajmuje się wpływem udziału w rejsach morskich na ich młodych uczestników.

    Aktywnie działa w projektach związanych z wychowaniem morskim oraz propagowaniem żeglarstwa pełnomorskiego wśród młodzieży. Bierze udział w projektach związanych z żeglarstwem osób z niepełnosprawnościami.

    Angażuje się w działalność organizacyjną w uczelni pełniąc funkcję przewodniczącego Komisji Dyscyplinarnej dla Studentów.

Additional Files

Published

2025-03-26

Issue

Section

e-Learning, Technology Enhanced Learning, Engineering Education