Enhancing Research Practices: Digital Technologies in the Social Sciences and Practical Tools for Doctoral Students

Authors

  • Milosz Wawrzyniec Romaniuk The Maria Grzegorzewska University https://orcid.org/0000-0002-1009-8940
  • Patrycja Mika The Maria Grzegorzewska University
  • Jagoda Apanasewicz The Maria Grzegorzewska University
  • Ewa Duda-Maciejewska The Maria Grzegorzewska University

Abstract

The paper is a result of a complementary advanced publication workshop accompanying the curriculum course exercises for PhD students, on the role of ICT in the research work of a scientist. This article discusses the impact of digital technologies on research practices in the social sciences, focusing on tools supporting qualitative data analysis, interview transcription, and knowledge management. It presents a detailed analysis of CAQDAS programs such as NVivo, MAXQDA, and ATLAS.ti, and transcription tools such as Trankriptor and Word. It also discusses the use of the digital Zettelkasten system in knowledge management and academic writing. The article highlights the benefits and challenges of integrating these technologies, offering practical advice for doctoral students.

Author Biography

Milosz Wawrzyniec Romaniuk, The Maria Grzegorzewska University

  • Doktor pedagogiki, magister politologii, licencjat pedagogiki specjalnej. Pasjonat żeglarstwa, kapitan jachtowy i instruktor. Naukowo zajmuje się wychowaniem morskim, pływa na jachtach i żaglowcach, pełni funkcje oficerskie, jest nauczycielem i wychowawcą w trakcie Szkół pod Żaglami. Zajmuje się wpływem udziału w rejsach morskich na ich młodych uczestników.

    Aktywnie działa w projektach związanych z wychowaniem morskim oraz propagowaniem żeglarstwa pełnomorskiego wśród młodzieży. Bierze udział w projektach związanych z żeglarstwem osób z niepełnosprawnościami.

    Angażuje się w działalność organizacyjną w uczelni pełniąc funkcję przewodniczącego Komisji Dyscyplinarnej dla Studentów.

Additional Files

Published

2025-03-26

Issue

Section

e-Learning, Technology Enhanced Learning, Engineering Education